כיצד תמנעו סיטואציה שבה תוגדרו כידועים בציבור ללא רצונכם?

תוכן עניינים

מצאתם אדם שאתם אוהבים לשהות במחיצתו, והזוגיות פורחת, אפילו עברתם לדירה יחדיו כדי לחסוך הוצאות. השנים עוברות ואתם לא מודעים לכך שמבחינת החוק אתם עשויים להיחשב כמעט לזוג נשוי. סטטוס זה של ידועים בציבור נושא עמו זכויות וחובות, ולכן חייבים להיות מודעים להשלכות הנלוות. במאמר זה תגלו כיצד ניתן למנוע חלק מהמחלוקות העתידיות וליהנות מהזוגיות הזו.

איזה זוג נחשב לידוע בציבור?

זוג ידוע בציבור מורכב משני בני־זוג שאינם נשואים זה לזה או לאחרים, מקיימים משק בית משותף ויחסי אישות ומתגוררים תחת קורת גג אחת. למעשה, יחסי חברות רבים שבהם שני בני הזוג מחליטים לפתוח חשבון בנק משותף לתשלום ההוצאות, ומתגוררים יחדיו עשויים להיחשב כקשר של ידועים בציבור.

אילו חובות וזכויות יש לידועים בציבור?

לסטטוס הזה נלוות זכויות רבות. למשל, לבן הזוג אחד יש אפשרות לקבל קצבת שארים מביטוח לאומי אם בן הזוג השני נפטר, והם התגוררו יחד שלוש שנים לפני פטירתו. הוא יכול לקבל זכויות פנסיוניות, ובמקרה של פרידה אפילו להיות זכאי לחלק מהרכוש.

למעשה, הנטייה של רבים לבחור במגורים ללא נישואין, משום שאינם רוצים להתחייב מבחינה כלכלית לבן־הזוג, עשויה להיות בעוכריהם. מדוע? משום שבתי־המשפט יגדירו את הקשר ביניהם כמחייב בדומה לזוג נשוי. הם אינם יודעים אבל ייתכן ויזדקקו לסיוע של עורך דין לענייני משפחה כדי למנוע זאת באמצעות מסמך משפטי.
אם לשניים היו ילדים משותפים המצב עוד יותר מורכב. זאת משום שההורה שאינו משמורן עשוי להיות מחויב לשאת בהוצאות הילדים ולקבוע הסדרי שהות מתאימים איתם. שוב, בדומה לזוג נשוי. גם כאן, כדאי מאוד לקבל ייעוץ מעורך דין המתמחה בתחום של ידועים בציבור.

כיצד אפשר לגדר את הסיכונים ולהגדיר את הזכויות והחובות מראש?

קיימים מנגנונים שמאפשרים להגדיר את הסטטוס של שני בני־הזוג מראש, ולהגדיר כיצד יחולק רכושם במקרה של פרידה, מי יזכה להיות המשמורן על הילדים ומה יעשו עם הדירה שבה התגוררו. את הנושאים הללו מגדירים בהסכם חיים משותפים שיכול גם לכלול הסכם ממון ידועים בציבור.

מה ההבדל בין שני המסמכים? הסכם ממון זקוק לאישור של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני כדי שיהיה בתוקף, בניגוד להסכם חיים משותפים שאינו דורש אישור של ערכאה משפטית. ניתן לנסח הסכם זה בעצמכם. אך, היות ואינכם מכירים את כל המחלוקות העתידיות שעשויות להתגלע בין ידועים בציבור, כדאי להיוועץ עם עורך דין שיכול להכינכם לבאות.

מדוע לנסח הסכם אם אין לנו רכוש משותף?

טעות נפוצה שעושים זוגות רבים בעודם צעירים היא לוותר על הסכמים משפטיים מול האדם שעימו הם מתגוררים. בסוף שנות העשרים למרבית הזוגות עדיין אין רכוש משותף, דירת מגורים או רכב יקר. כמו כן, רבים מהם טרם הביאו ילדים לעולם.

אך, דווקא בשלב המוקדם הזה, כדאי להיות מודעים להשלכות של המגורים המשותפים, ולהבין כי הנוחות שנלווית לחשבון בנק משותף בתשלום הוצאות הבית עשויה להיות בעוכריכם בעתיד. זאת משום שמצב מגורים זה מאפשר לבן הזוג להגיש תביעות שונות כגון זכויותיו לפנסיה העתידית ואף לקבלת ריהוט יקר שנמצא בנכס המשותף.

לסיכום, אם אתם היום נמצאים בזוגיות שכוללת מאפיינים הדומים לזוג נשוי, כדאי להתכונן לעתיד ולעגן את הזכויות והחובות שלכם בצורה מסודרת. פנו עוד היום לעורך דין לענייני משפחה וקבלו ייעוץ מקיף כיצד תוכלו להגן על רכושכם בעתיד. נכון, אולי לא נעים לדבר על הנושאים הללו היום עם בן־הזוג שלכם, אך ככל שתחכו זמן רב יותר, כך תחשפו את עצמכם לסיכונים רבים יותר בעתיד, ולדיונים משפטיים מיותרים.

ידועים בציבור