כונס נכסים – מה זה בעצם אומר?

תוכן עניינים

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר את הביטוי כונס נכסים בתקשורת. ביטוי זה מתקשר למקרים של פשיטות רגל, להן היינו עדים עם נפילתם של טייקונים אשר בעבר שלטו בכלכלה הישראלית וכיום נאלצים לכתת את רגליהם בבתי משפט בעניינים שונים, כאמור על פי רוב, מדובר במקרים של פשיטות רגל ואובדן כל הנכסים שלהם לטובת הנושים.

כונס נכסים הוא אדם שמתמנה על ידי בית המשפט לבדוק מה מצבם של הנכסים אשר נמצאים בידיו של פושט הרגל, על מנת שיהיה ניתן להעריך מה בדיוק יש לו, כך יהיה ניתן למכור את הנכסים בהמשך לטובת החזרת חובות לנושים שלו, בין אם זה בנקים, מוסדות פיננסים או גורמים פרטיים.

למשל, אם אדם בעל הון מחזיק ברשותו דירות ובניינים מסוגים שונים, אז תפקידו של כונס נכסים היא לבחון מה עומד לרשותו, ולאחר מכן להוציא הכל למכירה, כשהכסף אשר נכנס מהעסקאות השונות לא יעבור אל החייב אלא לנושים שלנו.

אך זה לא פשוט ולא קל כמו שזה נשמע. מרבית האנשים שעומדים בפני פשיטת רגל, בוודאי אם מדובר בפשיטת רגל שאחרים יוזמים, קרי בקשה של גורמים אשר הם חייבים להם כסף ופונים לבית משפט בבקשה להכריז עליהם כפושטי רגל, הם דואגים להעביר מראש את הנכסים שלהם לגורמים שונים, על פי רוב לבני משפחה, בן או בת זוג, ילדים, נכדים וכן לחברות שונות. בצורה כזו, אי אפשר לקחת מהם את הנכסים שלהם, שכן הם לא רשומים על שמם. מדובר בקונסטרוקציה משפטית מאוד מסובכת ובעייתית שפותרת לא פעם אנשים שחייבים מיליונים מלהגיע למצב של פשיטת רגל.

מדוע כונס נכסים הוא תפקיד מהותי ומי מבצע אותו?

כונס נכסים הוא תפקיד מהותי בכלכלה המודרנית, מאחר והוא עוזר לבית המשפט (על ידיו הוא מתמנה), לפתור בעיות של פשיטות רגל מצד אנשים שחייבים כספים. במידה ואין כונס נכסים או אין גורם מוסמך שיכול לזהות, הרי שאותו אדם שחייב כסף, יכול להבריח את נכסיו, כאמור להעביר אותם לידי אנשים אחרים ובצורה כזו לפתור את עצמו מהחזר החובות.

כונס נכסים כאמור מתמנה על ידי בית משפט והוא נחשב לנאמנו. בדרך כלל מדובר על רואי חשבון שנחשבים מוסמכים ומומחים בכל הפעילות הכלכלית וכן הפעילות משפטית בנושא. בית המשפט דואג למנות רואי חשבון מהשורה הראשונה לצורך כינוס נכסים,, למרות שעל פי רוב הוא יחליט למנות אותם על פי המקרה, כלומר אם מדובר במקרה של סכומי כסף גדולים, אז הוא יבחר למנות רואי חשבון בכירים, בעוד שבמקרים קטנים יותר, הוא יבחר רואי חשבון מהרמה הבינונית.

חשוב לומר, אותם רואי חשבון לא מבצעים את עבודתם בחינם אלא מקבלים כסף על היותם כונס נכסים מטעם המדינה.

פשיטת רגל