שירותים משפטיים בתקופת השירות הצבאי

תוכן עניינים

אנשים רבים מסתייעים במומחיות של עורכי דין במקרים של גירושים במשפחה, נהיגה בשכרות, עריכת הסכמי ממון, האשמות בנוגע ללשון הרע, רשלנות רפואית ומקרים רבים נוספים. אם בעבר, אנשים ניסו לצלוח את הבעיות המשפטיות בעצמם ושכרו את שירותיהם של עורכי דין רק כאשר 'הגיעו מים עד נפש' וזאת משום התעריפים הגבוהים של עורכי הדין, כיום אנשים נעזרים בשירותי הייעוץ, הליווי והייצוג של עורכי דין כבר בתחילת התהליך וזאת משום הידיעה שמומחיות בתחום המשפטי יכולה להקל על האשמות המשפטיות נגדם ואף לגרום לביטולן. אך מה קורה לגבי אנשי צבא בסדיר ובקבע, במי הם יכולים להיעזר?

המערכת המשפטית הצבאית

מערכת השפיטה האזרחית ומערכת השפיטה הצבאית הן שתי מערכות נפרדות במדינת ישראל. במערכת הצבאית נשפטים אנשי קבע וחיילים בסדיר בגין עבירות צבאיות ועבירות אזרחיות פליליות אותן הם ביצעו במהלך השירות הצבאי שלהם.  חקירות פליליות נחקרות על ידי מצ"ח וייצוג החייל הנאשם נעשה על ידי עורך דין צבאי. כלומר, על ידי עורך דין שבקיא בכל הקשור אל חוקי השיפוט הצבאיים, עבירות מיוחדות הקשורות אל הצבא והגנות מיוחדות שחלות רק בחוקי השיפוט הצבאיים.

בצבא הגנה לישראל יש רשות שופטת שדנה את עונשו של החייל ויש רשות מבצעת בה נכללים המשטרה הצבאית החוקרת ועוד. כמו כן, חשוב לדעת שרוב העונשים הצבאיים חמורים יותר מאשר עונשים על אותם מקרי פשיעה כאשר הם נעשו על ידי אזרח ונשפטו בבית המשפט האזרחי בישראל. דבר נוסף שיש לדעת הוא שיש מצבים בהם הרישום של העבירה שביצע החייל יופיע גם במרשם האזרחי-פלילי. בית הדין הצבאי הוא זה שאמון על מתן גזר הדין של הנשפט, הפרקליטות הצבאית היא זאת שמחליטה האם להעביר את התיק לבית דין הצבאי ומצ"ח והמשטרה הצבאית החוקרת היא זאת  שמטפלת בחקירות אודות כל העבירות של החיילים. התהליך מתחיל כאשר הפרקליט הצבאי מוציא כתב אישום, מיידעים את הנאשם שהוצא נגדו כתב אישום ושהוא זכאי לייצוג משפטי. הוא יכול לבחור האם הוא מעוניין בייצוג חינם מטעם הסנגוריה או לבחור עורך דין צבאי פרטי.

טרם בחירת עו"ד צבאי יש לבקש מאותו מומחה משפטי להציג בפניכם את רישיון עורך הדין שלו ותמיד חשוב לבחון את ניסיונו בתחום בו החייל אמור להישפט, כלומר בנושאים הקשורים אל המשפט הצבאי, נושאים הקשורים אל המשפט הפלילי צבאי, ייצוג של חיילים בכל מיני וועדות צבאיות ונושאים ספציפיים נוספים. תמיד יש לבחור את עורך הדין בהתאם לניסיון שלו באותו הנושא בו נשפטים וההצלחות שלו בתיקים אלו. 

עורך דין