עו"ד דמיטרי אניקין – רישיון לגיר אוטומטי מול גיר רגיל

תוכן עניינים

בשנים האחרונות חלה מגמה ברורה של בחירת נהגים צעירים, העושים את צעדיהם הראשונים מאחורי ההגה, באפשרות של הוצאת רישיון נהיגה עבור רכב עם גיר אוטומטי בלבד. משמעות הדברים היא שנהגים אלה לא יוכלו לנהוג ברכב עם גיר רגיל, פשוט מכיוון שהרישיון שלהם אינו מכסה את האפשרות הזאת. השאלה היא מדוע אלו הם פני הדברים, ומדוע לא מאפשר המחוקק להוציא רישיון נהיגה על רכב עם גיר אוטומטי, שמאפשר נהיגה גם ברכב בעל גיר רגיל? האם הפערים בין שני הרכבים הם כל כך גדולים שלא ניתן להקביל בין שני סוגי הרישיונות?

אתגרי נהיגה שונים בשני סוגי הרכבים

ובכן, כדי לענות על השאלה הזאת, צריך לחזור שניים או שלושה עשורים אחורה, אז היה הגיר הרגיל נפוץ הרבה יותר על כבישי ישראל, וכל אדם שביקש להוציא רישיון נהיגה נדרש לעבור את תהליך הלימוד על רכב בעל גיר רגיל. באותה התקופה, האתגרים המשמעותיים ביותר איתם התמודדו הנהגים הצעירים נסובו סביב זינוק בעלייה, שחרור המצמד (הקלאצ') בצורה איטית לשילוב ההילוך, בלימת הרכב בלחיצה מקבילה על הבלמים ועל המצמד על מנת למנוע את כיבוי הרכב וכדומה. אתגרים אלה, לא רק שאינם משמעותיים עבור לומדי הנהיגה היום, אלא שהם פשוט לא קיימים עבורם. הגיר האוטומטי עושה עבורם את העבודה כולה, והם אינם צריכים לדאוג מהדרדרות הרכב לאחור בעלייה, או מכיבוי הרכב בזמן בלימה.

שלוש דוושות מול שתיים בלבד

למעשה, כפי שמסביר עו"ד דמיטרי אניקין, הפער בין נהיגה ברכב בעל גיר רגיל ובין נהיגה ברכב בעל גיר אוטומטי הוא פער משמעותי שבא לידי ביטוי במספר הדוושות שעל הנהג לשלוט בהן, וכאשר מדובר בדוושת המצמד, הרי שזוהי הדוושה הפעילה ביותר בנהיגה ברכב עם גיר רגיל. נהג שלא עבר הכשרה בנהיגה בגיר רגיל פשוט לא ידע להתמודד עם האתגרים שמעמידה בפניו הנהיגה ברכב בעל גיר רגיל. כשחושבים על זה, מדובר ביכולת חדשה לחלוטין ומורכבת למדי, של הפעלת רגל שמאל בתהליך הנהיגה, רגל שכלל אינה מעורבת בנהיגה ברכב אוטומטי. שילוב רגל שמאל בתהליך הנהיגה, עוד לפני היכולת המוטורית הנדרשת, דורשת גם הגברה של משאבי החשיבה שמושקעים בנהיגה וצורכים את תשומת ליבו של הנהג.

נהיגה ברכב עם גיר רגיל דורשת תרגול רב

נהגים בעלי רישיון לרכב עם גיר רגיל, יודעים שעם הזמן הנהיגה הופכת לשוטפת והשימוש בדוושות הרכב ובידית ההילוכים הופכת להיות אינטואיטיבית באופן שלא מצריך חשיבה ממוקדת בהעברת ההילוכים. יחד עם זאת, על מנת להגיע לרמת נהיגה כזאת נדרש תרגול רב ושעות נהיגה רבות, שנהגים צעירים המוציאים רישיון נהיגה על רכב אוטומטי בלבד, לא צברו אפילו לא חלק קטן מהן, ומכאן הנטייה של המחוקק להפריד לחלוטין בין שני סוגי רישיונות הנהיגה והגבלת הרישיון לגיר אוטומטי לרכבים בעלי גיר כזה בלבד.

האם כדאי להוציא רישיון נהיגה גם על גיר רגיל?

לשאלת הכדאיות, כפי שמצביע עליה עו"ד דמיטרי אניקין, אין תשובה חד משמעית, אם כי הנטייה היא בהחלט להתמקד בגיר האוטומטי בלבד. עולם הגיר הרגיל הוא עולם הולך ונעלם, וגם אם עדיין ישנם אנשים שמתעקשים לנהוג ברכבים בעלי גיר רגיל, הרי שהסיבות לכך הן סיבות יותר נוסטלגיות מאשר סיבות רציונליות. בעתיד הלא רחוק, נראה כי על כבישי ישראל והעולם בכלל, לא ייסעו כלל רכבים בעלי גיר רגיל והדבר יהפוך להיסטוריה. כפי שאומר עו"ד דמיטרי אניקין בהומור, בדיוק כפי שאין שום צורך להוציא היום רישיון לרכב עם התנעה ידנית עם מנואלה, כך בעוד מספר שנים לא יהיה שום צורך בהוצאת רישיון לרכב עם גיר רגיל.

נהיגה