חוק לרון – מהיום כדאי יותר לצאת לעבוד

תוכן עניינים

"ככל שתעבוד יותר, כך הכנסתך מעבודה תהיה גבוהה יותר" – אומר הסלוגן שנבחר לחוק לרון. מהו חוק לרון? מה הרציונל מאחורי החוק? איך הוא אמור לעודד את שילוב הסובלים מנכות בשוק העבודה?

במאמר זה נרכז מידע בעל ערך רב ושימושי למקבלי קצבת נכות, מידע אודות החוק שכל אדם עם נכות חייב להכיר וייתכן ויוכל ליהנות מפירותיו.

חוק לרון- מהו?

חוק לרון, ”חוק נכות כללית החדש”, נכנס לתוקף ב – 01.08.2009. החוק הוא תיקון בחוק המוסד לביטוח לאומי ועל כן נקרא גם "תיקון 109 לחוק ביטוח לאומי”. קודם לכן קדם מאבק ממושך של ארגוני הנכים בישראל שהעלה למודעות הציבורית את נושא הנכים והקצבאות, ולאחריו הוקמה "ועדת לרון" שהגישה המלצותיה בשנת 2005.

המצב טרם החקיקה

מסקנת הדו"ח הייתה כי חוק ביטוח לאומי למעשה חוסם את מקבלי הקצבאות מהשתלבות במעגל העבודה משום שהנכים חוששים כי בעת שישתלבו במעגל העבודה יפגעו קצבאותיהם. בפועל טרם החקיקה המצב היה כזה שנשללה או הופחתה בצורה משמעותית קצבת הנכות לזכאים שיצאו לעבוד. התוצאה הישירה הייתה שמרבית מציבור הנכים העדיף לא לעבוד במשרה מלאה או לא לעבוד כלל.

מטרתו של חוק לרון

מטרת החוק הינה לעודד מקבלי קצבאות הנכות להשתלבות בשוק העבודה על ידי שיפור בתנאיהם אך יחד עם זאת לא לפגוע בזכויותיהם של בעלי הנכות שאינם חוזרים לעבוד. מטרת החוק בעצם להגדיר כמה מותר לאדם נכה להרוויח. המטרה הברורה החד משמעית היא להראות כי עצם יציאת מקבל הקצבה לעבודה תוכח לו בסופו של יום כמשתלמת. התוצאה –עידוד השתלבותם של הנכים במקומות העבודה ומכאן התרומה לחברה כולה.

חוק לרון והמצב לאחריו

כעיקרון, חוק לרון קובע רפורמה בשיטת תשלום הקצבאות. לפי המלצת ועדת לרון, זכאי לקצבת נכות שיוצא למעגל העבודה קצבתו לא תבוטל אלא תופחת באופן הדרגתי. כתוצאה ממצב זה הכנסתו הכוללת של זכאי הקצבה תגדל ככל שתגדל הכנסתו מעבודה עד לרמת שכר הקרובה לשכר הממוצע במשק.

כמו כן התיקון לחוק מבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הנכים שאינם עובדים. גם אלו שמשתכרים עד 1665 שקלים לחודש יהיה זכאים לקצבה שקיבלו לפני שחזרו למעגל העבודה. אלו שמשתכרים בסכומים גבוהים יותר ימשיכו לקבל את קצבת הנכות אך זו תופחת באופן הדרגתי ביחס למשכורתם. יש להדגיש כי תמיד יובטח מצב שבו ההכנסה מעבודה וקצבה תהיה גדולה מסכום הקצבה לבדה.

החלת החוק אינה אוטומטית

לא כל מי שזכאי לקצבת נכות מביטוח לאומי ייכנס תחת תחולת חוק לרון. אם התחיל האדם הנכה לקבל את הקצבה לאחר 01.08.2009 הוא אכן זכאי אוטומטית. לפני מועד זה, אדם שעבד וקיבל קצבה אינה זכאי אוטומטית ועליו להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי.

לסיום, לאורך השנים מאז כניסתו תוקף של החוק, מקבלי קצבאות הנכות נרתעו מלצאת לעבוד למרות החוק. החשש היה שביטוח לאומי מנסה לטמון להם מלכודת כאשר הפיתיון הוא חוק לרון והתוצאה תהיה שהכנסתם כן תיפגע. נראה כי מדובר בחוסר הבנה ופחד לא רציונלי של הציבור.  במבחן התוצאה חוק לרון דווקא טומן בחובו יתרונות לבעלי מוגבלויות ושיפור איכות חייהם ומימושם העצמי.

חוק לרון