סוגים שונים של צוואות

תוכן עניינים

צוואה היא אחד המסמכים החשובים ביותר שאדם עורך בימי חייו. אמנם, על פי חוק הירושה, עריכת צוואה אינה הכרחית כיוון שניתן להסתמך על ירושה על פי דין, אך כל מי שרוצה להבטיח שרצונו האמיתי יכובד ויתממש- רצוי שיערוך צוואה חוקית ומסודרת. על פי חוק בירושה, במקרה שאדם נפטר ולא מותיר אחריו צוואה, עזבונו יחולק באופן שווה בין ילדיו ובן/בת הזוג. אך יש מקרים רבים בהם אדם רוצה לחלק את ירושתו באופן שונה ולכן חשוב מאוד לערוך צוואה שתסדיר את החלוקה הרצויה.

חוק הירושה מכיר בארבע צורות שונות לעריכת צוואה-

* צוואה בכתב- שנערכת בכתב ידו של המוריש ונחתמת על ידו.

* צוואה בעדים- שנערכת בדרך כלל באמצעות עו"ד לצוואה ובנוכחות שני עדים מהימנים. כל הנוכחים צריכים  לחתום על הצוואה במקרה זה על מנת לתת לה את תוקפה. זוהי הצורה הנפוצה ביותר לעריכת צוואה כיום.

* צוואה בעל פה- שנערכת באמצעות הוראות בעל פה של המוריש שנכתבות על ידי עורך דין או עדים, או מצולמות בוידאו. צוואה כזו מוגבלת בזמן והיא תקפה רק 30 יום ממועד עריכתה, לכן מומלץ לערוך אותה רק במקרים בהם אדם רואה עצמו בסכנת חיים מיידית.

* צוואה בפני רשות- החוק קובע כמה רשויות בעלות הסמכה למתן אישור לצוואה- שופט, נוטריון, דיין בבית דין רבני או רשם לענייני ירושה. המוריש יכול לפנות לכל אחת מרשויות אלו ולמסור לה את צוואתו לאישור.

כאשר צריך לבחור בין ארבעת סוגי הצוואה המוכרים על פי החוק, חשוב להתאים את הסוג הנבחר למצב בו נמצא המצווה. לכל אחת מהצורות יש יתרונות וחסרונות. החיסרון הכי גדול שיכול להיות לצוואה הוא שייפול בה פגם שיוכל בעתיד לשמש עילה להגשת התנגדות לצוואה. זו הסיבה שצוואה בכתב היא האפשרות הפחות נפוצה היום לעריכת צוואה. אדם מן הישוב שעורך צוואה בכוחות עצמו אינו מודע לדגשים שצריך לשים אליהם לב כדי לשמור על מעמדה החוקי. לכן, מומלץ בכל מקרה לפנות לעורך דין לענייני ירושה על מנת לקבל הכוונה מקצועית שתאפשר עריכת צוואה חוקית שניתן יהיה להגן עליה בבוא היום.