נפרדים? הכינו עצמכם כלכלית

תוכן עניינים

פרידה אינה חוויה קלה. למעשה, מדובר באחת החוויות היותר קשות עבור האדם, במיוחד כאשר מדובר בפרידה לאחר קשר ממושך של שנים מספר. יש אשר יגידו שההתאוששות אורכת לפחות מחצית מזמן הקשר, אחרים יגידו שמדובר באובדן הזהות. כך או כך, לפרידה ישנם היבטים שאינם רגשיים בנוסף, עימם יש להתמודד בחוכמה ובמקצועיות.

פרידה מעמידה את שני בני הזוג בפני מצבים לא קלים ולא מעט התמודדויות לא ברורות. מה הם זכויותיו כיחיד? מה ייעשה בחשבון הבנק? כיצד ישתנה התקציב המשפחתי? אין ספק שהזמן יעשה את שלו בתחום הרגשי אולם בכל הקשור לניהול הכלכלי, חשוב לקחת אחריות בזמן הנכון. המאמר הבא מתייחס לקשיים הכלכליים בפרידה ולשאלות העולות אצל כל אדם שיוצא מקשר זוגי.

לאחר זמן רב החלטתם להיפרד. בעת תחילת ההליכים, גיליתם שאינכם יודעים דבר וחצי דבר על ההתנהלות הכלכלית כפי שהיא אמורה להיראות אחרי הנישואין. למעשה, גם אם הזוגיות פורחת והכל מתנהל כשורה, תמיד חשוב לשקול היטב את הצעדים הכלכליים ולדאוג לעתיד, להכיר את מערך החסכונות והחובות הכלכליים שישנם ולדעת היכן אתם נמצאים מבחינה כלכלית.

איסוף מסמכים

ראשית, חשוב לוודא כי כל התשלומים מועברים בזמן ליעדיהם וכי חשבון הבנק מנוהל בצורה מסודרת. במידה וכן, יש להראות תדפיסים וסיכום חסכונות וחבויות. אלו יסייעו בהוכחת המצב הכלכלי האותנטי. במשפחות בהן התשלומים מועברים במזומן ליעדיהם יש להוכיח הוצאות קבועות.

יש לאסוף מסמכים ככל האפשר אשר יעידו על רמת החיים האותנטית: חשבוניות והוצאות, תדפיסי חשבון בנק וקבלות, חוזי עבודה וחוזי שכירות, קבלות על חופשות וכיו"ב. מזונות שיינתנו לאישה ייגזרו מתוך הוכחת הוצאות אלו. במידה והאישה לא עבדה בתקופת הנישואין חשוב להביא הוכחות לרמת החיים.

הסכם ממון

כבר במעמד החתונה יש להסדיר את הנושא הכלכלי באמצעות הסדר ממון ע"י עורך דין. במקרים בהם ישנו חוסר שוויון בין הצדדים, או במקרים של נישואין בפרק ב' של החיים – הסדר ממון אחראי לארגן את זכויותיו של כל אחד מהצדדים ובכך מונע מחלוקות עתידיות שעלולות להיווצר.

הפרדה ראויה של מתנות וירושות

לא מעט מקרי פרידות הפכו מכוערים פי כמה רק בשל הקושי להגיע להסדר בנושא הפיננסי, אחזקות הרכוש וירושות. נכון, האהבה יכולה לגשר על הכל אולם על פי חוק יחסי ממון מתנות וירושות אינן  נכללות באיזון בין בני הזוג.  ניתן לשמור על הפרדה בין נכסי שני בני הזוג באמצעות חשבון נפרד שינוהל על ידי כל אחד בנפרד. בין שמדובר בשכר דירה מבית בירושה ובין שמדובר במתנה שהגיעה בירושה – יש להפקיד את אלו בחשבון נפרד ועצמאי.

פרידה