תוקפה של צוואת שכיב מרע

תוכן עניינים

צוואה בעל פה יכולה להינתן רק בכפוף לתנאים מסוימים שמנוסחים בחוק. כך למשל קובע החוק כי שכיב מרע או מי שרואה את עצמו בנסיבות מול פני המוות, רשאי צוות בעל פה שני עדים ולמסור בפניהם את הצוואה. דברי הצוואה יחד עם התאריך שבו נמסרו אמורים להירשם בנוסח מקובל ולהיות מופקדים אצל רשם לענייני ירושה על מנת להפוך לצוואה חוקית. כמו כן, החוק קובע שכל רישום, חתימה והפקדות על צוואות מן הסוג הזה ייעשו תוך זמן קצר ככל האפשר.

השאלה המתבקשת היא מה תוקפה של צוואת שכיב מרע. בהקשר הזה קובע החוק שצוואה בעל פה בטלה כעבור חודש ימים במידה וחלפו הנסיבות שמלכתחילה הצדיקו את עשייתה, ואם המצווה עדיין בחיים. במילים אחרות, החוק מבטל באופן אוטומטי צוואת שכיב מרע כאשר המצווה כבר לא נמצא בסכנת מוות.

איך יודעים האם מדובר בצוואה חוקית?

יש כמה דרכים לדעת מה תוקפה של צוואת שכיב מרע קיימת והאם היא בכלל חוקית. במקרים שבהם הצוואה אינה חוקית אך אחד היורשים מגיש תביעה בבית משפט, ניתן להתמודד עם התביעה באמצעות חוות דעת נגדית. חוות דעת מומחה לבית משפט מסייעת לבחון את הנסיבות שבהן ניתנה הצוואה ואת התוקף שלה בעיני החוק.

הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שהתקיימו כל התנאים המצטברים להכרה בתוקפה של צוות שכיב מרע:

  • קיום הצוואה בפני שני עדים ששומעים ומבינים את לשון המצווה
  • רישום מדויק של תוכן הצוואה על ידי העדים בזיכרון דברים שהם חתומים עליו
  • הפקדת זיכרון הדברים אצל הרשם לענייני ירושה

מלבד האמור לעיל, הצוואה כאמור תקפה לחודש ולאחריו היא מבוטלת אם המנוח עדיין חי. בנוסף, המצווה יכול להכין צוואה רגילה בכתב ולהטיל עליה מגבלות אחרות בהתאם. עם זאת, רצוי לציין שלפי חוק הירושה מותר לבית המשפט להכיר בתוקפה של צוואת שכיב מרע במידה ואין לו ספק באמיתותה גם אם לא נתקיים אחד התנאים לעיל. גם במקרה הזה הפתרון עבור שני הצדדים המעורבים עשוי להיות חוות דעת חיצונית.

צוואה בעל פה