תביעה נגד עורך דין

תוכן עניינים

אנשים פרטיים, אנשי עסקים, גופים מוסדיים ואחרים נזקקים לשירותי עורך דין לצורך מטרות שונות. לעיתים, יש צורך להתייעץ לפני רכישת בית, בעת כתיבת צוואה וכדומה, לליווי בנוגע לסוגיות עסקיות מורכבות שנתקלים בהם ועוד. חברות ומוסדות רבים מעסיקים, לעיתים, מספר עורכי דין שמטפלים בבעיות שוטפות כל העת. עורך דין הוא, במידה רבה, משרת אמון לא רק בגלל הוראות החוק אלא גם בגלל שהוא מייצג באופן בלעדי את הלקוח. לכן, במקרים בהם עורך דין גורם לנזקים ללקוח אזי הפגיעה עלולה להיות גם ברמה כספית וגם ברמה אישית.

נזקים משמעותיים

עורך דין יכול לגרום נזקים כספיים משמעותיים בגלל טיפול כושל, בגלל חוסר התייחסות נכונה, אבל יש גם מקרים שנעשים בזדון ומתוך זלזול. היו מקרים בהם עורכי דין התגלו כנוכלים, ולרוב, מדובר על מקרים בהם מעורבים כספים ונכסים עתירי הון. במקרים כאלו העבירות שלהם פליליות ויש אפשרות להגיש תלונה במשטרה ולצידה תביעת נזיקין. במקרים של נזקים שנגרמים כתוצאה מטעויות, תקלות וכדומה הנושא מורכב יותר. כאן הנפגע צריך להיזהר יותר ולהיות בטוח שהוא יכול להגיש תביעה ואף לזכות בה. הדבר אינו פשוט משום, שבראש וראשונה, הוא צריך להוכיח שהוא ניזוק כספית בגלל טעויות אלו. הוא צריך לשכור שירותי עורך דין שיכול ואף מוכן להגיש תביעה נגד עורך דין אחר, ולא תמיד עורכי דין ששים להיכנס לתביעות כאלו.

הגשת תלונה

ניתן להגיש תלונה בבתי משפט וגם לגופים המתאימים בלשכת עורכי הדין או ליועץ המשפטי לממשלה. במקרים כאלו שווה לבדוק אם כדאי להגיש תלונות למספר גופים גם יחד או רק לבית דין. ככלל, מותר לעורך דין לטעות, ותביעה מולו תהיה רצינית רק אם טעותו הינה קיצונית שעורך דין סביר לא היה טועה בה. לא נהוג לתבוע עורך דין רק מתוך רגשות נקם. מכל מקום, יש מספר מצבים בהם ניתן לטעון כנגד עורך דין. אם הוא נמצא דובר שקר בבתי משפט, אם הוא חרג מסמכותו והפר חובותיו כלפי החוק, הדין ופסיקת בתי המשפט והדין המשמעתי. אם לא שמר על חיסיון עו"ד לקוח, אם הוא נמצא במצב של ניגוד עניינים וייצג את לקוחו מול לקוח אחר שהוא קשור אליו בהווה או היה  בעבר ואם נהג שלא ביושר מול לקוחו.

ייעוץ

על עורך דין מוטלת אחריות כבדה כאשר הוא בא לייצג לקוח. הוא חייב להסביר ללקוח על הסיכונים המשפטיים שצפויים לו בעת הגשת תביעה. הוא אמור להציע לו דרך אלטרנטיבית וחייב לוודא שהוא הבין את כל המשמעויות הכרוכות בהחלטתו. פעולות שמבצע עורך דין בעת התנהלות משפטית עלולות להיראות ללקוח כטעויות קריטיות, אבל בעיני עורך דין מקצועי או בית משפט הן אינן כאלו, ואז, אם תגיע תביעה, היא תידחה, בין אם על הסף או לאחר מספר דיונים. מומלץ לקחת ייעוץ של משפטן המומחה למקרים כאלו לצורך ייעוץ ובטרם הגשת תביעה.

עורך דין