רק אמת וכל האמת – השימוש בפוליגרף

תוכן עניינים

אנחנו בעיקר שומעים על בדיקת פוליגרף בהקשרים חדשותיים, כאשר מדובר על פשע מסוים שבוצע או אירוע שכל פרטיו עדיין לא ברורים. אבל, השימוש בפוליגרף אינו מוגבל רק לחקירת פשעים חמורים. פניה אל מכון פוליגרף יכולה להתבצע גם כאשר מעוניינים לברר האם אדם מסוים דובר אמת בהקשר פרטי לחלוטין. התפעול של המכשיר, וניתוח התוצאות צריכים להיעשות באופן מקצועי על ידי אדם המיומן בתחום. לכן קיימת חשיבות רבה בפניה אל המקום המקצועי והמנוסה ביותר.

מהם המצבים המצריכים שימוש בפוליגרף?

המטרה בפניה אל מכון פוליגרף לביצוע הבדיקה, היא לגלות האם אצל חשוד מסוים נמצא מידע שאינו גלוי. מכשיר הפוליגרף לא עומד בפני עצמו, ויש חשיבות למקצועיות של הבודק אשר עושה בו שימוש. המכשיר עצמו יבצע רישום של תגובות פיזיולוגיות של הנבדק. בשל רגישות העניין, מי שאמון על פענוח הבדיקה וביצועה צריך להיות אמין ולעמוד בלחצים שלעתים מופעלים מכיוון הנבדק עצמו וגם מהגוף או מהאדם אשר הזמין את הבדיקה.

ביצוע הבדיקה יכול לשמש עבור מספר מצבים. ניתן באמצעות בדיקה זו לבצע סינון וקבלה של עובדים לתפקיד מסוים. הבדיקה תתבצע בתוך מכון פוליגרף ותיקרא "בדיקת קדם תעסוקה". בחברות מסוימות נהוג לערוך בדיקות תקופתיות בקרב העובדים, וזאת על מנת לבדוק האם קיימים מקרים של קבלת שוחד, גניבה, מסירת מידע חסוי וכן הלאה.

גם בקרב אנשים פרטיים נהוג לערוך בדיקת פוליגרף. הנבדקים יכולים להיות אנשים פרטיים או אישי ציבור, לפני תחילתה של שותפות עסקית או על מנת להוכיח מצב בו אחד מבני זוג משקר. זו בדיקת פוליגרף ספציפית.

כיצד מבוצעת הבדיקה?

בדיקה באמצעות פוליגרף חייבת להיעשות בהסכמת הנבדק. אורכה של הבדיקה הוא בערך שעה, היא מתקיימת בתוך מכון פוליגרף ויש לה מספר שלבים. השלב הראשון הוא הכנה: הבודק לומד ומכיר את הרקע לפני הבדיקה עצמה. בשלב שני יתקיים ראיון מקדים לבדיקה ובו יוצגו השאלות שיישאלו. השלב השלישי הוא שלב הבדיקה עצמה ובה מבוצע רישום של הנתונים הפיזיולוגיים של הנבדק. השלב הרביעי והאחרון הוא תשאול מסכם וניתוח של תרשים הבדיקה.
מכשיר הפוליגרף מעבד את התגובות הפיזיולוגיות של הנבדק, ועל פיהן יקבע הבודק את תוצאות הבדיקה. התגובות האלו אינן נשלטות ומרביתם של האנשים אינו מודע להן. התגובות הפיזיולוגיות יכולות להיות שינויים בלחץ הדם, דופק לב מואץ, אופי הנשימות בחזה ובסרעפת ורמת המוליכות של עור הנבדק. איסוף נתונים אלה מבוצע על ידי הצמדת חיישנים לגופו של הנבדק. התשובה לכל שאלה צריכה להיות ברורה וחד משמעית: לא או כן. בניגוד למה שרבים סבורים, הנבדק מקבל לפני הבדיקה את השאלות עליהן הוא נדרש לענות, כך שאין אלמנט של הפתעה בבדיקה. מכון פוליגרף מקצועי יעסיק בודקים מנוסים, אשר מיומנים בעריכת הבדיקה, כך שהתוצאות שיתקבלו יהיו מהימנות.

פוליגרף