על מה חשוב לשים לב כאשר בוחרים עורך דין צבאי ?

תוכן עניינים

המערכת הצבאית המשפטית היא מערכת נפרדת לחלוטין מהמערכת המשפטית האזרחית. יחד עם זאת, מכיון ומדובר במסגרת נוקשה השומרת על כללים וחוקים ברורים, ביצוע עבירות במסגרת צבאית נתפס כשבירה ברורה של אותם כללים והצבא עושה הכל בכדי שחיילים, קצינים ואנשי קבע העוברים על החוק יענשו בחומרה. מצד אחד הענישה במסגרת הצבא משמשת הרתעה ומניעה מפני חיילים נוספים לבצע את אותן עבירות ומצד שני שומרת על מסגרת חוקים וכללים ברורים. יש המון עבירות שאכן חופפות לדין הפלילי האזרחי ולמרות זאת בחירת עורך דין צבאי חשובה מאין כמוה כאשר מישהו מהקרובים אליכם נלקח לחקירת מצ״ח.

לחוקרי מצ״ח שיטות חקירה שונות מהחוקרים במשטרה האזרחית וכאשר חייל מואשם בביצוע עבירת סמים, אלימות, עבירת מחשב, נשק, עריקות ועוד יש להיעזר ולהתייעץ קודם כל עם עורך דין צבאי.

אז מה עושים?

במידה ונודע לך שבן משפחה שלך עוכב לחקירה במצ״ח יש להסדיר לו ייעוץ וייצוג משפטי באופן מיידי. יש לבחור בעורך דין המחזיק בהיתר לייצג חיילים המשרתים בצבא ההגנה לישראל. ייעוץ זה הינו קריטי להמשך ההליכים נגד החייל. בחרו אך ורק בעורך דין שעוסק בתחום ואל תתפתו לעורכי דין המציעים לכם מחירים זולים. ככל שתפעלו מהר יותר, כך ניתן יהיה לתקן טעויות, אותן הנחקר יכול בקלות לעשות וליפול בשאלות טריקיות אותן החוקרים במצ״ח יציבו בפניו. חשוב לומר לחייל כי עליו להמתין עד שעורך הדין מגיע למקום. חשוב לבדוק מול החייל היכן הוא עצור, מתי עצרו אותו ובמה הוא חשוד. חשוב להבין כי ייצוג על ידי עורך דין צבאי מקצועי היא זכותו המלאה של החייל וכי ניתן לכפות על החוקרים את נוכחותו של עורך הדין בחדר החקירות או לפחות יצירת קשר מיידי עם החייל בטלפון.

חשוב לזכור כי כאשר החייל מגלה שהוא מעוכב לחקירה בגין עבירה שביצע הוא מרגיש לחוץ ומבוהל לא משנה אם יש דברים בגו או לאו. לכן, כל פעולה או שיחה שהחייל מבצע נלקחת בחשבון על ידי החוקרים וזו הסיבה שייצוג על ידי עורך דין צבאי קריטית. 

עורך דין