נושאים משפטיים שונים לאחר גירושין

תוכן עניינים

פרידה של בני זוג נשואים היא איננה עניין פשוט. יחד עם זאת, ניתן באמצעות אמצעים שונים להפוך אותה למעט יותר פשוטה. חלוקת הרכוש בין בני זוג כחלק מהסכם גירושין ונושאים כמו משמורת משותפת או איזון משאבים, מחייבים התייעצות עם עורך דין אשר מתמחה בכך ויוכל לתת את המענה הטוב ביותר עבור שני הצדדים. חלוקת רכוש יכולה להיעשות גם לאחר פטירה של אחד מבני הזוג ולא רק בעקבות תהליך גירושין. כך תעשו זאת בצורה יסודית ומקצועית.

חלוקת רכוש משותף

נושאים שונים יכולים לעלות לאחר גירושין, בהם משמורת משותפת ואופן חלוקת הרכוש המשותף. חלוקת הרכוש המשותף בין בני זוג, אם בעקבות גירושין או מוות, נקראית גם איזון משאבים. המשמעות היא שהסוגייה נקבעת בהתאם להוראות החוק, אשר מעניק לכל אחד מבני הזוג את הזכות לאיזון המשאבים עם סיום הנישואין בעקבות מוות או גירושין. איזון משאבים יעשה על ידי הערכה של שוויים של הנכסים של כל אחד מבני הזוג ותשלום הפרש. הזכות לחלוקת הרכוש אינה תלוית נסיבות או הישגים כלכליים של בני הזוג. ניתן לשנות את חלוקת הרכוש רק על ידי חתימה על הסכם ממון בין בני הזוג. החוק קובע כי היחס של חלוקת הרכוש יהיה שיוויוני, אך לבית המשפט יש את שיקול הדעת לחרוג מכך. בדרך זו, איזון המשאבים עשוי להשתנות בעקבות החלטת בית המשפט. יוצאים מן הכלל הם זוגות שנישאו לפני שנת 1974 או כאלה הידועים בציבור. במקרים אלה הדברים יהיו שונים היות וחוק יחסי ממון אינו תקף לגביהם.

קביעת  מזונות ועוד

תהליך גירושין כולל באופן טבעי קונפליקטים שונים בין הדרישות של כל אחד מהצדדים. אחד הנושאים הרגישים הוא כמובן הנושא של משמורת משותפת. בדומה לתחום של איזון משאבים, גם כאן קובע המחוקק כללים ברורים.
על פי קביעת החוק, כל הורה של הילד הוא האפוטרופוס של ילדו. מכוח זה קיימות זכויות וגם חובות אשר נוגעות לדאגה לטובת הקטין בין אם מדובר על משמורת משותפת או משמורת רגילה.

היות וההורה הוא זה אשר דואג לחינוך הקטין, ושמירה על נכסיו ופיתוח שלהם, גם לאחר תהליך גירושין על ההורים בין אם במצב של משמורת רגילה או משמורת  משותפת – צריכים לקבל החלטות בנוגע לילד. במקרים בהם יש אי הסכמות בין שני ההורים, בית המשפט עשוי להכריע, כאשר העיקרון המנחה אותו הוא עיקרון טובת הילד.

התייעצות עם גורם מקצועי

כאמור, החלטה על משמורת משותפת והתנהלות במסגרתה, ממש כמו איזון משאבים, הם נושאים רגישים אשר מעוררים מחלוקת בין בני זוג. חשוב לדעת כי ניתן לפתור מחלוקות אלו עוד לפני שהמצב מחמיר ולהגדיר מראש את התנאים הברורים לקיומם של שני אלה במסגרת הסכם הגירושין. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי אשר נוגע לכלל הזכויות המשפטיות אותן מגדיר החוק.

גירושין