התייחסות בתי המשפט לגרפולוגיה

תוכן עניינים

במהלך משפט מתגלים פרטים רבים ומתבצעות בדיקות בנושאים שונים ומגוונים. כמובן שעל מנת להכריע בצורה טובה בנוגע לאמיתות הראיות צריך להיות בעל ידע נרחב בהתאם לתחום בו הראיה עוסקת. כיוון שלשופטים בבית המשפט יש ידע נרחב בעיקר במשפט, הם נעזרים במומחים שונים על מנת לקבל מידע מקצועי על הראיות. לדוגמא, אם מדובר במשפט העוסק בנושא רפואי, יוזמן למקום מומחה רפואי (לרוב רופא מומחה) בתחום הספציפי הרלוונטי על מנת לתת את חוות דעתו. בנוסף, גם עורכי הדין מהצדדים השונים יכולים לזמן מומחים לבית המשפט. עם זאת, לבית המשפט ישנם חוקים ברורים מאוד המגדירים מי יכול להיחשב כ-"מומחה" בבית המשפט.

מידע שכדאי להכיר על גרפולוגיה והתייחסות בתי המשפט בישראל לגרפולוגיה

  • מה זה גרפולוגיה? גרפולוגיה היא תחום אשר עוסק בכתב. הגרפולוגיה מתחלקת לשני מקצועות עיקריים – גרפולוגיה איבחונית וגרפולוגיה משפטית. גרפולוגיה אבחונית היא תחום פסדו-מדעי, אשר גורס כי ניתן ללמוד על אישיות של אדם על פי הצורה בה הוא כותב ועל פי הכתב שלו. הרעיון עליו מתבססת הגרפולוגיה הוא שכאשר האדם כותב, תכונות שונות שלו מוצאות ביטוי בכתב ידו. הגרפולוגיה המשפטית היא תחום העושה שימוש באמצעים מדעיים ונקרא גם ניתוח מסמכים וחתימות.
  • כיצד הגרפולוגיה רלוונטית לבית המשפט? קיים ענף בתוך הגרפולוגיה הנקרא גרפולוגיה משפטית. בתחום הגרפולוגיה המשפטית נעזרים במומחה בגרפולוגיה, גרפולוג משפטי, אשר יודע לנתח מסמכים ולזהות זיופי חתימות או מסמכים. במקרים רבים אנשים מזייפים חתימות על מסמכים או לחלופין מזייפים מסמכים שלמים. לדוגמא – ישנם מקרים רבים אשר הגיעו לבית המשפט בהם במהלך סכסוך על ירושה מתגלה כי אחד הטוענים לירושה זייף את חתימת המנוח או את מסמך הירושה כולו. במצב שכזה בית המשפט ממנה גרפולוג משפטי אשר קובע אם אכן מדובר בזיוף או במקור.
  • ·       כיצד גרפולוג משפטי פועל? גרפולוג משפטי פועל באמצעים מדעיים, תוך הסתמכות על ידע נרחב בתחום כתב היד והמסמכים. הגרפולוג המשפטי נעזר במצלמות מיקרוסקופיות ובתוכנות מחשב על מנת לבחון לעומק את הכתב והמסמך. הגרפולוג המשפטי יורד לרזולוציות נמוכות מאוד, ועליו לשים דגש בעיקר על פרטים קטנים מאוד – פרטים שרובנו לא שמים לב אליהם במקרה הפחות טוב או לא מייחסים להם חשיבות במקרה היותר טוב. לדוגמא, הגרפולוג המשפטי יכול לבחון את עומק החריטה של הכתב, או להבחין אם מסמך מסויים הודפס על ידי שתי מדפסות שונות מסוגים שונים.

חושדים בזיוף? ניתן להשתמש בשירותיו של גרפולוג מקצועי גם לסיבות פרטיות

במידה ואתם חושדים כי נתקלתם במסמך מזוייף או במקרה של זיוף חתימה, תוכלו גם אתם לשכור את שירותיו של גרפולוג משפטי, מומחה לניתוח מסמכים וכתב יד, לעזרתכם. כדאי לבחור בגרפולוג מקצועי ובעל ניסיון, אשר יידע לבחון את הדרוש בצורה הטובה ביותר.

גרפולוג