הכל על חשיבות עורך דין צבאי

תוכן עניינים

לצבא הגנה ישראל ישנו בית דין ומערכת שפיטה נפרדת מבתי הדין האזרחיים. חיילים אשר בצעו עבירות כאלה וכאחרות, יוכלו להיות מיוצגים רק על ידי עורך דין צבאי, עורך דין שהוסמך לייצג בבית דין צבאי. ישנן עבירות מסוימות בבית דין צבאי שאינן חלות על אזרח רגיל ובכן ישנם הגנות מסוימות שחלות על חיילים הנשפטים בבית דין צבאי.

מהן עבירות צבאיות?

עבירות צבאיות הן למעשה עבירות פליליות אותן ביצע חייל במסגרת שירותו בצה"ל. מדובר בעבירות פליליות לכל דבר. עבירות אלו יכולות להיות עבירות פליליות מסוגים שונים כמו למשל עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עריקות והשתמטות מצה"ל, אלימות פיזית, נשק ועוד סוגים שונים של עבירות, כאשר חלקן הן עבירות הדומות לעבירות אזרחיות פליליות. יש לציין כי מדובר בעבירות פליליות לכל דבר וענין ואלו עלולות להשפיע על חייהם של הנאשמים לכל חייהם. על עבירות אלו הנאשמים יכולים לקבל ענישה קלה או חמורה כמו – מתן מאסר ארוך או קצר מאחורי סורג ובריח, קנסות, ריתוק ועוד עונשים שונים לפי החוק. מעבר לכך, לנאשמים ישנו רישום פלילי אשר מלווה אותם לאורך כל חייהם.

מהו תפקידו של עורך דין צבאי?

עורך הדין צבאי חייב להחזיק רישיון מסוים בידיו, וזאת על מנת להופיע ולייצג נאשמים בבתי דין צבאיים. תפקיד העורך דין במקרים בו ישנה הזמנה לחקירה במצ"ח הוא – ללוות את הנאשם ולומר לו את זכויותיו כמו – זכאות לשמירה על זכות השתיקה, מה לומר או לא לומר בחקירה ובכן ללוות את הנאשם יד ביד לאורך כל התהליך. עורך דין צבאי מנוסה ומיומן בתחום הפלילי והצבאי ילמד את התיק על בוריו ויכין את הנאשם או את החשוד היטב למתן עדות במידה ומוגש כנגדו כתב אישום.

למה חשוב כל כך  להעזר בשירותיו של עורך דין צבאי?

חשוב שלא לפסוח על שירותיו של עורך דין צבאי, מכיוון שגם אם אינכם סבורים כי תצאו זכאים במשפט, סיכוי זה יגבר בהתאם לאיכות ומקצועיותו של עורך דין צבאי. גם אם הוא אינו יכול לבטל או למנוע לגמרי את הענישה, עורך דין צבאי מקצועי יוכל לפעול נחרצות על מנת להקל את עונשו של הנאשם בתהליך המשפט. עורך דין מיומן יוכל להפעיל לחץ על מערכת המשפט ולהקטין את הענישה כמו למשל – להחליף מאסר בריתוק בלבד. לעיתים אף ניתן להפחית את הרישום הפלילי של הנאשם או להסירו לגמרי, שהרי מדובר ברישום פלילי שיכול להוות נזקים גדולים לנאשם בהמשך חייו.

עורך דין