הכל על הלבנת הון

תוכן עניינים

עבירת הלבנת הון היא פעולה ברכוש שמקורו בעבירת מקור כמו הימורים, סמים וסחר בנשק. חוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000, קובע מהן העבירות הנחשבות עבירות מקור שישמשו כעוגן להוכחת עבירת הלבנת הון. סעיף 2 לחוק מפרט את עבירות המקור, ביניהן סחר בלתי חוקי בנשק, סחר בסמים, חשבונית מס פיקטיביות, זנות, עבירות הימורים, שוחד, הפרת זכויות יוצרים ועוד. למעשה, הלבנת הון היא עבירה פיננסית בלתי חוקית המתבצעת על ידי טשטוש או הסתרת מקור הכסף או הרכוש, כאשר במקרים רבים מקורו של הכסף או הרכוש מפעילות עבריינית ומהעלמת מסים. יש לציין כי חוק איסור הלבנת הון נועד למנוע יצירת רווחים על ידי עבריינים וכדי לבטל תמריצים כספיים לבצע עבירות.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

בשנת 2002 הקימה הממשלה את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במטרה לחקור עבירות הלבנת הון ועל מנת לסייע במניעת עבירות אלה ולמניעת עבירות של מימון פעילות טרור. עבירת הלבנת הון נחשבת לעבירה חמורה וכל הנתפס בעבירה צפוי לעונשים כבדים וחמורים. יודגש כי החוק אינו עוסק במקור העבירה ולכן עבריין הנתפס בקלקלתו צפוי לעמוד בנוסף גם בפני בית המשפט הפלילי. למעשה, מטרת החוק לחלט לקופת האוצר את הכספים האסורים וכך למנוע מעבריינים ליהנות מרווחים או להשתמש בהון שצברו בדרך לא חוקית למימון פעילות עבריינית נוספת הנושאת ברווחים, או להטמיע את כספם במערכת הפיננסית החוקית ליצירת רווחים נוספים.

פגיעה בחברה ובכלכלה

הבסיס העומד מאחורי חוק איסור הלבנת הון נובע מהתגברות הפשיעה המאורגנת בארץ בתחומים כמו סחר בסמים, זנות, הימורים, סחר בנשק וכד'. החוק נועד לסייע במלחמה העיקשת בעבריינים, ביניהם גם עברייני מס שמוסרים מידע כוזב לרשויות המס. הלבנת הון מהווה עבירה חמורה כיוון שהיא פוגעת בחברה ובערכיה המתוקנים, כמו כן היא מהווה פגיעה משמעותית בכלכלת המדינה ובמשק הישראלי. לעבירות הלבנת הון פוטנציאל הרס עצום מאחר והן מאפשרות לעבריינים להרחיב את פעילותם ואת העבירות בהם הם לוקחים חלק.

עבריין הנאשם או נתפס בעבירת הלבנת הון עלול לאבד את רכושו בארץ או בחו"ל ויש מקרים בהם המדינה מנסה לחלט את רכושו שהושג לפי טענתה מביצוע העבירה. המדינה יכולה להקפיא את חשבונות הבנק של העבריין ולהטיל עליו עיצומים כספיים גבוהים. לכן, בכל מקרה בו מוזמנים לחקירה במשטרה או ברשות המסים, ובמידה ומעוכבים למעצר להמשך חקירה חשוב לפנות לעורך דין מנוסה בתחום כדי לקבל ייעוץ וייצוג משפטי שיכול לסייע לחשוד או לנאשם להימנע מטעויות העלולות לגבות ממנו מחיר כבד בהמשך.

במקרים מסויימים כדאי לפנות לעורך דין המתמחה במגוון תחומים ולאו דווקא בתחום הספציפי שאתם צריכים בכדי לקבל מגוון שירותים רחב באם יש צורך כגון עורך דין גירושין הסכמים וליטיגציה שיאפשר לכם מגוון אפשרויות בו זמנית וימנע מכם את הצורך להתפזר למספר עורכי דין.

עורך דין