הוצאת דרכון פורטוגלי- מה חשוב לדעת?

תוכן עניינים

בתחילת חודש אפריל 2015 , ממשלת פורטוגל אישרה הצעת חוק המתירה לצאצאיהם של מגורשי ספרד ופורטוגל לפעול למטרות קבלת אזרחות פורטוגלית בהתאם לתנאים ולקריטריונים אשר נקבעו בחוק. חוק זה, מאפשר לעשרות אלפי ישראלים המחזיקים בזיקה וקשר ליהדות פורטוגל, לפעול להליך אזרוחם בפורטוגל וכל זאת מבלי לוותר על אזרחותם הישראלית.

הנפקת דרכון פורטוגלי – כיצד?

הליך הנפקתו של דרכון פורטוגזי לצאצאי יהודי פורטוגל, מחייב אתכם בראש ובראשונה לפעול להגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגל ולצורך כל תדרשו להמציא הוכחה המעידה על הקשר והזיקה שלכם ליהדות פורטוגל. שלב זה מתנהל אל מול הקהילה היהודית הפורטוגזית הפועלת בעיר ליסבון או פורטו, כאשר בין יתר  המסמכים היכולים להעיד על הזיקה והקשר שלכם לתפוצת יהודי פורטוגל נכללים בין היתר: תעודות לידה ופטירה, תעודות נישואין, תעודות עלייה ומסמכים נוספים. כמו כן, תוכלו לבסס את זכאותכם על סמך שם המשפחה בו אתם מחזיקים וזאת במידה ושם המשפחה מעיד על השתייכותכם ההיסטורית לצאצאי מגורשי פורטוגל.

במידה והקהילה היהודית של פורטוגל תאשר כי הינכם בעלי שיוך משפחתי היסטורי ליהודי פורטוגל, תדרשו לשלם אגרה בסך של כ-500 יורו לצרכי הנפקת תעודה המעידה על הקשר והזיקה שלכם ליהודי פורטוגל. באמצעות תעודה זו תוכלו להגיש בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי באמצעות שגרירות פורטוגל בישראל וגם הליך הגשת בקשה זו מלווה בדרישת תשלום בסך 250 יורו. במידה וממשלת פורטוגל תאשר את בקשתכם, תקבלו לידיכם תעודת לידה עימה תוכלו להנפיק דרכון פורטוגלי בשגרירות ישראל.

הנפקת אזרחות ודרכון פורטוגלי לצאצאי יהודי פורטוגל הינו הליך נוח ומהיר יותר לעומת הליכי הנפקת אזרחות ספרדית לצאצאי ספרד, וזאת לנוכח העבודה שהליך הבקשה איננו מחייב אתכם במבדקי ידע כללי ומבדקי שפה אודות התרבות הפורטוגלית כפי שיידרש מכם בספרד. יחד עם זאת, במידה ואתם בעלי ידע בשפה הפורטוגזית או בשפת הלדינו אשר הייתה רווחת בקרב יהודי פורטוגל, תוכלו לעשות שימוש בידע זה לצרכי הוכחת הקשר והזיקה שלכם ליהודי פורטוגל.

הליכי הגשת הבקשה אורך כמספר חודשים ובסיומו תוכלו להחזיק בשתי אזרחויות, אזרחות ישראלית ואזרחות פורטוגלית. זוגות נשואים שאשר מבני הזוג איננו עונה על תנאי הסף לקבלת אזרחות פורטוגלי רשאים להגיש את הבקשה ואף במידה והינם נשואים למעלה מ-3 שנים, כאשר גם כל אחד מילדיהם מתחת לגיל 18 יהא זכאי לקבלת האזרחות באופן מיידי במידה ולבן/ת הזוג המחזיק בזיקה וקשר ליהודי פורטוגל אושר הליך הנפקת דרכון פורטוגזי.

פורטוגל