דוחות משטרה – לא מה שחשבתם

תוכן עניינים

דוחות משטרה נחשבים פעמים רבות לאימתם של הנהגים הישראלים, מפני שכמעט בכל המקרים מדובר במעצר פתע על ידי שוטר, במעמד שבו מרגישים הנהגים חסרי שליטה בכל המתרחש. אך למעשה ניתן למנוע מצבים כאלה על ידי למידת החוק בצורה יסודית, ובכך לא להיתפס אף פעם במצב של עבירה על החוק – קלה כחמורה.

 

מתי מקבלים דוחות משטרה?

באופן כללי דוחות משטרה ניתנים לנהגים רק במקרים בהם הם עוברים על החוק, ללא כל קשר להשלכותיהן של אותן עבירות על הכביש. במילים אחרות, אין זה משנה אם אירעה תאונת דרכים כתוצאה מהעבירה או לא, אלא רק האם שוטר נכח בעת העבירה כך שיוכל לרשום בעקבותיה דוח. דוחות משטרה ניתנים בעיקר במצבים של נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, או בעת ביצוע עבירות כמו עקיפה לא חוקית, נסיעה בנתיב שאינו מוקצה לנהג ועוד. מעבר לעבירות אלו, ישנה קבוצה נוספת ומשמעותית של דוחות משטרה הניתנת במצבים של חניה במקום אסור – דוגמת סימון אדום על המדרכה, מקום חניה המוקצה לנכים וכו'.

מהם העונשים הקבועים בחוק במצב של קבלת דוח?

חשוב להבין כי הדוחות ניתנים בסוגי עבירות שונים בתכלית, בהם עונשים קלים כמו קנס של 100 שקלים, וכן מצבים חמורים של שלילת רישיון הנהיגה. בדיני התעבורה של מדינת ישראל ישנה חלוקה ברורה של עבירות התנועה על פי דרגות חומרה שונות, כאשר בצד כל אחת מהרמות סוג אחר של עונש – החל מקנסות כספיים (הנעים בין מאה ליותר מאלף שקלים), ועד למאסר ממושך בכלא, וכמובן גם שלילת הרישיון. בכל מקרה של קבלת דוח משוטר מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה שתוכלו לסמוך עליו, אך מעבר לכך כדאי גם להכיר את קבוצות העבירות המחולקות על פי רמות החומרה והענישה השונות.

כיצד יש לנהוג במצב של קבלת דוח משטרה?

מיד עם קבת הדוח כדאי להשקיע כמה דקות בחיפוש אחר עורך דין תעבורה טוב בעל מוניטין וניסיון מוכח, שיידע להפוך את הנתונים במצבכם להקלות אפשריות בעונש עד כמה שניתן. במקרה בו נמצאתם אשמים, כמובן שלא ניתן יהיה לבטל את העונש לחלוטין מול הרשויות, אך גם במקרים חמורים ניתן להקטין אותו בצורה ניכרת – במידה ואתם מתייעצים עם עורך דין תעבורה מנוסה הבקי בחוקים ובתקנות התעבורה השונות.

נהיגה