גם ישראלים יכולים להיות ספרדים או פורטוגלים

תוכן עניינים

אם גם אתם רוצים ללמוד באירופה ולהוציא תואר ראשון מבלי לשלם עליו שקל, או שגם אתם חולמים להיכנס ולצאת מארה"ב מבלי להציג ויזה שמוענקת על ידי שגרירות ארצות הברית, או שסתם בא לכם לעבוד באחת ממדינות האיחוד זה הזמן לברר האם מגיעה לכם אזרחות אירופאית. בשנת 2016 החלה פורטוגל להעניק בשנית אזרחות למגורשי ספרד וביניהם מי שנולד (וצאצאיו) בסוריה, לוב, טוניס מרוקו, יוון , בולגריה, מצרים ותורכיה, כך שאם אתם או הוריכם נולדתם באחת ממדינות אלו, זה הזמן לברר אודות אזרחות פורטוגלית.

בשנת 2014 לערך, חוקקה פורטוגל חוק, באמצעותו ניתן להתחיל הליך הוצאת דרכון פורטוגלי ליהודים וזאת משום רצון המדינה לקחת אחריות על גירוש היהודים מפורטוגל שהתבצע לאחר גירוש ספרד. כידוע בשנת 1942 גורשו יהודי ספרד ונאלצו לחפש את מקומם בעולם. מרביתם נסו אל פורטוגל, אך לאחר כ 5 שנים גורשו גם משם. בשנים האחרונות מעניקה ממשלת פורטוגל אזרחות ליהודים ודורותיהם ובתנאי שיוכיחו כי התגוררו שם טרם הגירוש. מי שמחזיק במקביל לאזרחות הישראלית גם אזרחות ספרדית, לא בטוח שיזדקק לפורטוגלית אך שווה לבחון את הסוגיה.

כך תוכיחו את הקשר שלכם לפורטוגל

על מנת לקבל דרכון פורטוגלי, יהיה עליכם להוכיח את הקשר שלכם לפורטוגל, או לחילופין את הקשר של הוריכם לפורטוגל. הדבר הראשון שבאמצעותו ניתן להוכיח את הקשר, הוא באמצעות השם הפרטי ושם המשפחה. בשנת 2014 לערך, פרסמה ממשלת פורטוגל רשימת שמות אשר אפיינו את היהודים שחיו בפורטוגל אז. אם גם אתם מעוניינים בהוצאת אזרחות ספרדית ואף מחפשים אישור להתחיל את תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי, גשו אל הרשימה ובדקו האם שמכם מופיעה בה. אם אכן השם שלכם מופיעה ברשימה, אתם מגדילים אוטומטית את הסיכוי לצלוח את התהליך ולהחזיק ביום מן הימים באזרחות פורטוגלית. גם אם לא מצאתם את שמכם, אל לכם להתייאש, משום שהרשימה הינה מצומצמת ומדגמית, כך שיכול להיות שיש לכם אופציות נוספות. לאחר שבחנתם את נושא שמות המשפחה, עליכם לקבל אישור מהקהילה היהודית שאתם אכן צאצאים למגורשי פורטוגל. אחד היתרונות המהותיים בדרך לקבלת דרכון פורטוגלי, הוא שאין צורך לעבור מבחן או להכיר את ההיסטוריה של פורטוגל, כך שאם זוהי הסיבה שמנעה מכם להוציא דרכון זה, אתם חופשיים להמשיך את התהליך ולזכות בדרכון פורטוגלי שמעניק לכם אזרחות אירופאית לכל דבר ועניין ועל כל המשתמע מכך.

ספרד