גילוי מרצון ועוד דרכים לצמצום החשיפה הפלילית בעבירות מס

תוכן עניינים

אדם שהייתה לו הכנסה בחו"ל או בישראל, לדוגמא הכנסה מדיבידנדים, ריביות ורווחי הון בחשבונות בנק בחו"ל, ולא דיווח עליה ושילם מלוא המס בגינה, ביצע עבירה פלילית.

ככלל, קיימת חשיפה פלילית ביחס לעבירות מס עד 10 שנים אחורה – ביולי 2017 ניתן פסק דין בו נגזרו 16 חודשי מאסר בפועל, בגין אי דיווח ותשלום מס על הכנסות מריבית בין השנים 2003- 2011 על כספים שהופקדו בחשבון בנק בשוויץ. לתשומת הלב, גזר הדין ניתן לאחר שהנישום שילם את מלוא המס לרשות המסים (הנישום טען שהמידע על החשבון הגיע מהלשנת הגרוש של בתו…).

עד לסוף שנת 2016 ניתן היה לפנות לרשות המסים בבקשה בהתאם לנוהל גילוי מרצון.
נוהל זה איפשר לנישומים שעברו על החוק, ולא דיווחו כנדרש על כלל הכנסותיהם והונם לבצע הליך של גילוי מרצון, לשלם את חבויות המס כדין, ומנגד התחייבה רשות המסים להימנע מנקיטת הליכים פליליים בגין העבירות שבוצעו, וזאת בהתאם לתנאים שפורטו בנוהל. בהתאם לתנאים נדרש, בין היתר, כי במועד הגילוי אין בידי רשות המסים מידע הקשור לגילוי מרצון או מתנהלת חקירה/בדיקה בעניין המבקש, כמו כן, נדרש כי הגילוי יהיה כן ומלא וייעשה בתום לב.

נכון להיום לא קיים נוהל גילוי מרצון בתוקף, כך שלא ניתן להגיש בקשה לגילוי מרצון. יחד עם זאת, בהתאם לפרסומים אחרונים יתכן ורשות המסים תפרסם נוהל חדש לגילוי מרצון. לאור העובדה שהליך קבלת המסמכים מהבנקים ואיתור מסמכי העבר הרלוונטיים, עריכת החישובים והבקשה הינו הליך מורכב, מומלץ להיערך מראש.

בהמשך לאמור לעיל, כל עוד לא פורסם נוהל גילוי מרצון חדש, מומלץ במקרים המתאימים להסיר המחדל האזרחי בדרך של תיקון דיווחי העבר ותשלום המס הכולל בגין ההכנסות הלא מדווחות. למרות שלא תהא התחייבות מפורשת מצד רשות המסים להימנע מנקיטת הליכים פליליים, נראה כי במקרים המתאימים מצב זה עדיף על מצב בו המידע מגיע לרשות המסים מצד ג' כלשהו, והיא הצד היוזם.

 

משרד ישועה נחמני באמצעות עו"ד ורו"ח יוסי ישועה, בוגר פקיד שומה גוש דן והמחלקה המקצועית של רשות המסים הינו משרד מוביל בתחום הגילוי מרצון ובעל ידע וניסיון רב בתחום. לרבות טיפול מוצלח בעשרות גילויים מרצון בהיקפים מהותיים במקרים שונים – הכנסות לא מדווחות מחשבונות בנק בחו"ל, הכנסות שכ"ד בארץ ובחו"ל שלא דווחו, הכנסות עסקיות בארץ ובחו"ל שלא דווחו ועוד. המשרד פועל להסרת המחדלים והחשיפה הפלילית, תוך מיצוי זכויות הנישום ביחס לחבויות המס בצורה המיטבית.

הצהרת מס