איך עובד תהליך צו קיום ירושה?

תוכן עניינים

הביטוי "צו קיום ירושה" למעשה אינו קיים. מדובר בחיבור שגוי של שני שמות צווים השונים זה מזה במהותם. הראשון הוא "צו קיום צוואה" הניתן בעת שאדם השאיר אחר צוואה או מספר צוואות, ובני משפחתו מעוניינים לממש את חלקם בהתאם לרצונו של המנוח, הצו השני הוא "צו ירושה" שניתן במקרה שאדם לא השאיר אחריו צוואה, ולכן רכושו מתחלק על פי החלטת בית המשפט המבוססת על הוראת חוק הירושה. במרבית המקרים כאשר מדברים על  "צו קיום ירושה" הכוונה היא למימוש "צו ירושה".

 

קרוב משפחה נפטר ולא השאיר צוואה – מה עושים?

 

על מנת לממש את זכותכם על פי חוק ברכושו של אדם, לרבות נכסי נדל"ן, חסכונות ופקדונות שונים, רכב ורכוש נוסף, יש להוציא צו ירושה המחלקת את רכושו של הנפטר בין הזכאים לכך. במידה ולנפטר היו ילדים, הם יורשים לפחות מחצית מהונו, כאשר בן הזוג אם קיים יורש את המחצית האחרת. במידה ולא היה בן זוג לאותו אדם העת שנפטר, צאצאיו, הוריו או אם אלה נפטרו, אחיו של אותו אדם מתחלקים ברכושו. כאשר קיים חוסר וודאות, החלטה על  חלוקת הירושה מתבצעת על ידי בית המשפט לעניני משפחה, הפותר גם מחלוקות, אם קיימות כאלה, בנוגע לחלוקת הרכוש.

 

מה קורה אם לאדם שנפטר יש דירה, רכב או מטלטלים והוא התגורר בדירתו עם בן זוג?

 

אחת המחלוקות הנפוצות היא במקרה שאדם שנפטר התגורר עם בן זוג, אך לא נישא לו. במצב זה במרבית המקרים כאשר אין לנפטר צאצאים או הורים, הנה בן זוגו מהזכויות על הדירה בה התגוררות יחדיו בשלוש השנים שקדמו למות, וכן המנועית בה השתמש ומטלטליו בדירה.

 

מה התהליך להשגת צו ירושה?

 

כפי שצויין לעיל במידה ולאדם שנפטר לא הייתה צוואה בתוקף, הרכוש יחולק בהתאם לצו הירושה. קיימים גם מקרים בהם אדם השאיר צוואה, אך התייחס בה רק לחלק מרכושו, ולכן שאר הרכוש יחולק על פי צו הירושה. את הבקשה לצו ירושה מגישים באמצעות פנייה לרשם לענייני ירושה או לבית דין דתי, כאשר במקרים מסויימים ניתן גם להגישה באופן מקוון דרך האינטרנט.

 

נכון להיום ההגשה דרך האינטרנט מוגבלת למקרים מסויימים בהם הנפטר הותיר אחריו צאצאים ובן זוג, או צאצאים בלבד, או במידה והוריו בין החיים. אם לפנפטר לא היו צאצאים ובן זוג בעת שנפטר, והוריו הלכו לעולמת יש להגיש את הבקשה באמצעות הדואר או באמצעות פניה פיזית לרשם לענייני ירושה.

 

מה עושים אם הנפטר לא התגורר בארץ?

 

במקרה שהנפטר לא התגורר בארץ לעיתים חלים על הירושה חוקי המדינה בה התגורר בשנים שלפני שנפטר. לדוגמה אדם שנפטר בשוויץ, יחולו עליו דינים מקומיים, דהיינו – דיני ירושה שוויץ ,  במקרה של שוויץ למשל החוקים שונים מעט בתחום הירושה, מעצם השתייכותה למדינות הקונטיננט, ולכן עשוי להיות הבדל בין קביעה של בית המשפט מעבר לים ביחס לחלקו של כל יורש בעזבונו של הנפטר לבין קביעה של בית משפט מקומי בארץ בתנאים דומים.

עיזבון