אזרחות ספרדית או פורטוגלית בהישג יד!

תוכן עניינים

מי זכאי לאזרחות ספרדית או פורטוגלית? כיצד ניתן לממש את זכאותכם לקבלת אזרחות ממשלות ספרד או פורטוגל ומהם היתרונות הנלווים להנפקת דרכון ספרדי או פורטוגלי? על כך ועוד בכתבה שלפניכם.

מי זכאי לקבלת אזרחות ממשלות ספרד או פורטוגל?

בשנים האחרונות, ממשלות ספרד ופורטוגל תיקנו מספר חוקים אזרחיים שמטרתם הסדרת הליכי קבלת אזרחות ספרדית או אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד. חוקים אלו, מאפשרים לכל אחד ואחת מבעלי הזכאות לממש את זכותם ההיסטורית והאזרחית וליהנות מכל היתרונות הנלווים גם להחזקת האזרחות הספרדית או הפורטוגלית וגם להחזקת דרכון אירופאי המוענק לבעלי האזרחות הפרדית ו/או הפורטוגלית. על פי ההערכות שונות, ישנם יותר משלוש וחצי מיליון יהודים מסביב לעולם הזכאים לכך, ומתוכם, מאות אלפי ישראליים היכולים לפעול למען קבלת האזרחות הספרדית או הפורטוגלית בנוסף לאזרחות הישראלית בה הם מחזיקים. לצורך הנפקת האזרחות, תדרשו לעמוד במספר קריטריונים הקבועים בחוק הספרדי והפורטוגלי, לרבות, הוכחת קשר למוצאכם היהודי-ספרדי והשתייכותכם לצאצאי המגורשים מהממלכות ההיסטוריות של ספרד ופורטוגל במהלך המאה ה-15.

לצורך הוכחת קשר זה, תדרשו להציג בפני מוסדות הקהילה היהודית בספרד או בפורטוגל, כל מסמך היכול להעיד על קשרי המשפחה ההיסטוריים שלכם עם יהודי ספרד ופורטוגל במהלך תקופת הגירוש. בפורטוגל, הליך קבלת האזרחות הינו מהיר יותר, ומייד לאחר קבלת תעודה המעידה על הקשר הישיר ו/או הזיקה שלכם ליהודי פורטוגל או ליהודי ספרד שמוצאם הינו פורטוגלי, תוכלו להגיש בקשה לממשלת פורטוגל בדבר הנפקת האזרחות. הליך זה כרוך בתשלום אגרה בסך 750 יורו, כאשר 500 יורו מתוכם מופנים לצרכי הנפקת התעודה מטעמה של הקהילה היהודית בפורטוגל.

מנגד, הליך קבלת האזרחות בספרד, הינו הליך מורכב יותר המחייב אתכם בנוסף להוכחת הקשר והשתייכותכם לצאצאי מגורשי ספרד, לעמוד במבחני שפה וידע כללי אודות התרבות הספרדית לדורותיה. בשני המקרים גם יחד, הליכי קבלת אזרחות ספרדית או הליכי קבלת אזרחות פורטוגלית, מאפשרים לכם להנפיק גם דרכון אירופאי שעצם החזקתו מקנה לכם מגוון רחב של יתרונות בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי, לרבות, ניידות חופשית בין מדינות האיחוד, העתקת מקום מגוריכם לאחת ממדינות האיחוד, היתר עבודה בכל אחת ממדינות האיחוד, מגוון רחב של הטבות לסטודנטים הבוחרים ללמוד באחת ממדינות האיחוד ועוד שורה של הטבות במגוון רחב של תחומי החיים. כיום, כל אחד ואחת מכם המחזיק במסמכים המעידים על קשריו המשפחתיים לצאצאי מגורשי ספרד, יכול באמצעות הליך בירור קצר ומקצועי לבחון את זכאותו לקבלת האזרחות בספרד או פורטוגל.

ספרד